Érdekesen - olykor már-már túlhevülten - folyik néhányunk közt a vita az Agora-n. Ami persze nem baj, hisz' mindenkinek joga van a saját álláspontját védeni, valamint be kell látnunk: mindannyian egy-egy szeletét látjuk a sokat emlegetett online generációnak.
Valami még rémlik abból, amikor szegény nagyim megbotránkozott a középiskolás öltözékemen, pedig akkor nem a köldökig érő dekoltázs és a "meghúzom a rojtját fáj" típusú miniszoknya volt a divat, mint ma. Őket mégis irritálta, ma már azt gondolom: joggal. Hiszen mások voltunk mint ők. Merészebbek, lázadóbbak... ahogy a diákjaink.
A baj oka - pedig hol vagyok én ahhoz, hogy ezt deklaráljam - talán ott van, hogy nem tudják merrefelé menjenek... ami persze nem az ő hibájuk... Nekünk, az elviekben okosabbaknak, elvileg tapasztaltabbaknak kellene kijelölni valamiféle irányt. Amitől természetesen joguk van eltérni, hiszen fiatalok - mindannyian emlékszünk rá milyen fantasztikus érzés volt áthágni a szabályokat...
A sokak által választott irány viszont veszélyes lehet... pár hete kértem két osztálytól (10. 11. osztályosok) egy cédulát, amire csak azt kellett írniuk, mihez értenek... Sorolom a válaszokat: népszerű vagyok a suliban, jól tudok msn-ezni, bárhonnan le tudok tölteni filmet/zenét, nekem van a legtöbb alkalmazásom a féjszen (Facebook), nekem vannak a legjobb cuccaim az évfolyamon, imádnak velem bulizni a többiek... A megközelítően 70 16-17 évesből csak ketten írták, hogy pl. jó vagyok angolból/németből.
Pontosan tudom, hogy az eredmény statisztikailag nem értékelhető, engem mégis elszomorított... Csakúgy, amikor erről beszélgettem egy matek-informatika szakos kollégámmal (23 éves végzős egyetemista), s meséltem, hogy a saját osztályomtól tavaly megkérdeztem, hogy ki mi lesz, ha nagy lesz, a válaszok 90%-a az volt: nem tudom. Kapta magát, s ő megkérdezte ismét. A cédulákat átnézve furcsa érzésünk volt - idézek: feleség, gazdag, jólmenő vállalkozó, modell, celeb, tv-s...
Tudom - hangsúlyozom: tudom - ez ismétcsak nem az ő hibájuk!!! A média ezt közvetíti, a környezetében azt látja, hogy azok élnek átlagon felüli körülmények között, akik ügyeskednek. Az elmúlt évek politikai eseményei is mind-mind ezt erősítették bennük: ez a helyes irány. Még csak azt sem mondom, hogy nincs igazuk. De engedtessék meg nekem, hogy ettől mégis elszomorodjak...
Nagyjából 2 éve mondtam egy tanítványomnak, miután képtelen voltam kibetűzni a fogalmazását, hogy írjon már olvashatóan, mire azt válaszolta: minek, minden munkahelyen van számítógép, a billentyűket pedig le fogja tudni ütni. Igaza van természetesen. Ehhez képest néhány hete az osztályom 90%-a megbukott ECDL-en PowerPoint-ból. Az okokat kutatva érdekes válaszokat kaptam: bonyolult, ha dolgozom majd, ilyet úgyse kell csinálnom, sosem fogom használni, nem magyarázta el a tanár...
Miért nem tanítja meg a szülő/tanár/társadalom a mai gyerekeket arra, hogy ha eredményeket akar elérni, azért munkát kell előbb végezni? Hogy nincs eredmény befektetés nélkül? Nem is online generáció... lazy generation..
Már látom Robi bejegyzését, ha elolvassa: magyaros, sírós, Dunának menős...
Ettől még valamit iszonyatosan eltoltunk. Azt hiszem, ha ma lennék középiskolás, magasról tennék Anyeginre és Bánk bánra egyaránt. (infarktust kap jónéhány magyarszakos kollegám alighanem) S ha általános iskolás volnék, a Kőszívű ember fiai sem érdekelnének, s még az is lehet, hogy a jó öreg Gárdonyit is hanyagolnám... Ebben legalább elértem sikereket... Pirospont nekem?:-) A talán már ehelyt említett könyvcsereberés ötletemre utalok. Sikerem volt Virágot Algernon-nal, Malevil-lel, Állati elmékkel, sőt!!! a fiúknál Rejtővel, Rátóti legényanyával.... Tudom, ezek egyik sem a szépirodalom gyöngyszemei. De olvasnak... oly mindegy, hogy mit, olvasnak.
Mindazoknak, akik temetik az írott szót, annak fontosságát, egy saját példát idézek: napvilágra került két osztályomban, hogy kilakoltattak tanítványaimat a szülők banki tartozásai miatt. Ők maguk mondták el a többieknek szégyenkezve, kétségbeesve. S hogy miért hozakodom ezzel elő? Csupán azért, mert senki nem értette a történteket. Elkezdtük hát az elejétől, az érintettek elmesélték, hogy egy lakáshitellel kezdődött, aztán jött a svájci frank változása, mígnem nem tudták fizetni a részleteket. Záporoztak a kérdések: Mi az, hogy nem tudtátok fizetni? Miért nem kértetek kölcsönt másik banktól? Az egyik kislány erre elmesélte, hogy már 3 banknál adósodtak el, s a lakásuk eladási árán felül maradt úgy 3-4 millió hitelük.
Nem az döbbentett meg, hogy a 15-17 éveseknek fogalmuk nincs a hitelekről, hogy annak mekkora kamatai lehetnek, hanem az, hogy ennek folyományaként kiderült, hogy mindkét osztályban nagyon sokan járnak ugyanebben a cipőben, ám nem csak lakásvásárlás miatt adósodtak el, hanem autó, nyaralás, plazma tv okán..
De hogy visszatérjek a fő csapásirányomhoz: ha tehát nem tanulnak meg értőn, akár a sorok között is olvasni, ők lesznek az átvert generáció... akikkel bank, politika, munkáltató azt tesz amit akar...
Nem lehet persze azt állítani, hogy a teljes generáció buta, léha, ostoba volna - mert nem igaz. Engem az aggaszt, ahogy a tendencia alakul....
Saját ellenpontomként idéznék néhány interjúból, amiket az elmúlt héten "követtem el", csak hogy pontosabban lássak a közösségi oldalak kapcsán. Igaz ugyan, hogy a számok nem hazudnak, de szerettem volna árnyalni a képet - csak úgy önmagam számára is.
Idézetek - kommentár nélkül:
"Kezdetként elmondanám, hogy én is regisztrálva vagyok éve óta ezen oldalak némelyikén, de nem tartom létszükségletnek mindennap frissíteni és fellépegetni."
"Igyekszem nem olyan képeket és információkat felrakni amik a magánéletembe túl nagy betekintést engedhetnek."
"Sokan, ha megeglátjá, hogy milyen sok ismerősük van, mennyien megnézték az adatlapját, írtak kommentárt a képeihez úgy érzi, hogy milyen népszerű és milyen sok barátja van, de sajnos ezek nem igazi barátságok, úgy gondolom személyes ismerettség nélkül, személyes, élő beszélgetések nélkül nincsenek igazi barátaid és becsapja magát az az ember aki a netes ismerőseit barátjának tartja és beleringatja magát, hogy mennyien szeretik, milyen jó neki stb."
"Hát még sokáig sorolhatnám, mérlegelhetném az előnyöket, hátrányokat és adhatnék tanácsokat, de egy szó mint száz a közösségi oldalak okosan megfelelő mértékben használva hasznos dolgok, de nagyon könnyen visszájára fordulhat ha nem tartod be a lehető legmagasabb óvatossági szabályokat."
"Anyuék mindig azt mondják, hogy baromi sokat ülök gép előtt. Szerintem ez nem igaz! Nem tudják miből maradnak ki, miket nem tudnak meg. Minden nap ülök a gépem előtt. Elárulom, körülbelül 4-5 órát. Még a tanuláshoz is használom néha. Miután bekapcsoltam a gépem és betöltött a rendszer, az-az első dolgom, hogy megnyitom a netet és belépek a Facebook nevű közösségi oldalra."
"Van egy olyan is, aminek Küldj puszit a barátaidnak a neve. A haverokkal, barátokkal ebből versenyt csináltunk, hogy ki mennyit gyűjt össze a szívekből kb. 2 hét alatt. Naná hogy én nyertem!"
"Azt hozzáteszem, hogy mikor be vagyok jelentkezve féjszre, akkor nem mindig vagyok a gép előtt. Vagy tanulok, vagy könyvet olvasok, kajálok vagy csinálok valami értelmeset. A lényeg, hogy fent vagyok."
"Facebookra is naponta egyszer járok, maximum kétszer, de akkor is reggel meg este. Igazából csak Petville miatt járok fel oda is.. ha nem lenne, akkor valószínűleg Facebookra sem járnék fel."
"Sok hasznát mondjuk nem látom a közösségi oldalaknak a mi korosztályunk számára, mert szerintem mondjuk azoknak való, akik régóta nem találkoztak, volt osztálytársak."
"Nagyon sok ideig szerettem a vippet mert szerettem/tem ismerőseim képeit nézegetni poénos adatlapokat olvasgatni. Mondjuk egy idő után már kezdett zavarni hogy valaki társkereső oldalnak használ egy közösségi oldalt."
"Vannak alkalmazások amik jópofák de azok is többnyire haszontalanok semmi más csakis unaloműzés."
"Féjsz - Hát én ebben az oldalban nem csalódtam nekem minden nagyon tetszik rajta. Amiket az emberek közzétesznek, a tesztek, a dizájn szóval minden klappol."
Kedves Judit!
VálaszTörlésTetszett a bejegyzese.
Nehany megjegyzest hadd fuzzek hozza:
1. engem nem szomorit el, "mindenki a sajat
sorsanak kovasza" (besenyo pista bacsi utan).
Tehat amikor tanulas helyett mediasztar, celeb, vagy mondjuk escort girl stb. akar lenni valaki - az O dolga, elvegre mar komoly "felnott", nem gyerek...
2. soha senki nem mondta, hogy a teljes generacio buta lenne! Ilyen nem letezik. Olyan viszont igen, ha osszehasonlit mondjuk iskolai eredmenyeket, felmereseket, tudasszinteket, stb. es azt latja, hogy az eredmenyek ... hogy ugy mondjam nem novekednek:-)), sot az atlagos tudasszint csokken. Akkor a generacio atlagosan alatta marad(hat) az elozonek. Termeszetesen lehet mindenfele (egyebkent hazug) erveket kitalalni: hogy a neten olvasnak (szovegertesi tudas hianyaban hogyan?), hogy filmekbol tanulnak (a horror filmekbol vagy a Baratok koztbol?), hogy a sok jatekprogram fejleszti a 3D meg a matematikai kepessegeiket (lasd matematika erettsegi), es emlegethetjuk az EQ-t is...
Csak az a gaz, hogy az eredmeny 20-30 ev mulva latszik, es akkor mar igen keso lesz ezen aggodni.
Magyarorszagnak se asvanyi kincse, se igazan semmije nincsen, az egyetlen kincsunk az "eszunk" volt es lehetne. Ezt fecsereljuk el nap nap utan, igazan nem latszik, miben bizva...
Hm... ami még eszembe jutott, csak valahogy az írásból kimaradt. Egy "fiam" fogalmazta meg, úgy október tájékán: Gyerekkötelességeim vannak, s hozzá felnőttjogaim. És ez így van jól...
VálaszTörlésEgy nagyon jó kollégám mondta, kb. 15 éve, hogy folyamatosan elbutítjuk a társadalmat. Nem a gyerekek gondolkodásával, anatómiaia problémával állunk szemben, hanem társadalmi folyamattal. Hogy miért? Sokféle válasz létezik. (Tudom, ezért kapnék kövezést az Agórán.)
VálaszTörlésAz utóbbi időben nekem még ennél is rosszabb tapasztalataim vannak, mint Neked. A tanulás, tudás egyre nagyobb rétegben "nem sikk":( Felső tagozattól kezdődően egyszerűen folyamatosan "erőszakot" kell elkövetni, hogy megtanuljanak valamit. Na, nem kesergek. Olyan jó olvasni arról másnál, ami az én fejemben is kering:)
Kedves Eva!
VálaszTörlésTudja mi az erdekes? A mindeki altal lelkesen korbenyalt Tapscott azt irja, hogy ez az eddigi legokosabb generacio, amely "esz nelkul" tanulni akar... (ez utobbit nem szo szerint irja, de ezt irja...) Na, ezert nem netgeneracio a mienk tobbek kozott... bar eppen akkor szulettek:-)
Tudod Évi, ahogy Robit, meg időnként Bessenyei Istvánt olvasom, elkezdtem azon gondolkodni, hogy amit az iskolában látok, nem is a valóság talán... nagyon meggyőzőek tudnak lenni. Azután azon, hogy valóban fontos-e tudni ki írta a Husztot, ki volt Balassi, ki Bach - egy kis tesztet írattam nem olyan rég -, tehát nem fontosabbak-e azok a kompetenciák, amikkel ők bírnak...Talán én vagyok túl kőkorszaki, hogy egy régmúlt idő tudását kérném tőlük számon... De ők az új idők új dalaival (loptam) sem akarnak ismerkedni... Nem hallgatható el ugyanakkor, hogy minden osztályomban van 2-3 gyöngyszem. De mintha régen több lett volna... Amit írtál jólesett, megerősített...
VálaszTörlésKedves Péter és Judit:)
VálaszTörlésTanulni szeretnek mindent, ami tilos, korai, nem javasolt, felejthető,....
- Tisztelet a ..... - Lehet, hogy az "iskolai" ismereteket is tiltani kellene, akkor annak is lenne vonzása, nemcsak egy két gyöngyszemnek, akik
- még nem fertőződtek meg,
- megérintette őket a tanár varázsa,
- támogató családi környezetben élnek, ahol elvárások is vannak,
- elszántak, mint Péter:)
Egyébként nem szeretném, ha klasszikus ismeretek elhalványulnának az újak mellett. Igen is, hogy tudják, hogy mit csinált Bach, Balassi, ...... Senkinek nem fog ez fájdalmat okozni:)
Kedves Judit, felcsigáztál... Ha nem lennék ilyen iszonyúan fáradt, beszállnék, de nem megy. Csak egy minimalista szólás mindahhoz, amiről órákig lehetne beszélni: emlékszel még Ken Robinsonra: valami ilyesmi volt: "az iskolák kis professzorokat szeretnének legyártani...". Hát igen: a hétköznapi dolgokra nem tanítjuk meg őket, fogalmuk az olyan egyszerű dolgokról, mint a bankhitel - miközben a természettudományos tárgyakban a legújabb tudományos eredményekről hablatyolunk. Minek? Hány tudóspalánta ül az osztályban? És hány olyan, aki rövidesen beleesik a "bankcsapdába". És mivel nincs itt Robi, szeretném helyettesíteni: a francba a nyavalygással - bőven elég, ha annyit teszel, hogy mondjuk belopod nekik Rejtőt. Punktum :)!
VálaszTörlésKedves Marika!
VálaszTörléshol akarnak kis professzorokat tanitani? a francban az ilyen 100 eves nyavalygassal is - Robert utan szabadon:-) Mar szinte semmit nem tanitanak, fizika heti 1 ora, hol van ez a legujabb tudomanyos eredmenyektol? a mostani tanarokkal? nevetnem kell. Mikor tetszett utoljara iskolat latni? ezek a kivulallo rossz beidegzodesei az iskolakrol, a valosaghoz nem sok koze van... (Ettol az iskolak meg lehetnek persze rosszak).
Mindenki egyebkent nem csempeszheti be Rejtot, mert a) nem fognak tudni leerettsegizni b) nem mindenki Judit:-)
en megertem, milyen rokonszenves ember ez a Ken Robinson... miert nem importaljuk, hadd csinaljon valamit a magyar oktatassal.
VálaszTörlésNeha az a benyomasa az embernek, hogy a nezok az ilyen sztorizgatos, jol beszelo eloadokat szeretik, mint Ken Robinson vagy mondjuk a Fabry "nagyon gaz" Sandor...
Az felmerult mar, mit csinal Ken RObinson azon kivul, hogy a csapolo rajongoknak elmesel par vicces tortenetet arrol, milyen sz@r peldakkal talalkozott eleteben? Csak azert kerdezem, mert ennek a tudomanyhoz termeszetesen semmi koze... keresgeltem a szot mi ez... PR, nothing more! eredmenyes, az teny... vezet valahova? elorebb visz bennunket? ezek a kerdesek azert kerdesek.
Akkor "eloben" Valenciabol:
VálaszTörléseppen George "konnektivizmus" Siemens beszel, kerdez...
- Az internettol okosabbak lettunk, vagy butabbak? (a versenyautoktol gyorsabbak lettunk?...)
- Valoban mukodik a "human multitask"? (aktualisan nagy vitak folynak ebben a kerdesben - a napilapokban... (pl. International Herald Tribune)
"I personally love complexity."
én bevonnám a diákokat az idős(ebb)ek oktatásába, az ő lelkesedésük, kérdéseik segítenék az ő tudásukat is fejlődni, ráadásul megtudnák, m ilyen,a mikor valaki tanít, mgyaráz, készül, stb, a másik meg figyel (vagy nem figyel):)) Én ötgyerekes, többgenerációs anyuka vagyok (óvodástól az egyetemre készülőig), sokszor bevonom a gyerekeket a munkámba, pl. az idősinformatikai képzéseket is k özösen tartottuk..,a fenti tapasztalattal..! A NETGEn kutatás újságíróként is nagyon érdekel!! Gratulálok azeddigi eredményekhez!
VálaszTörlésKedves Hajni!
VálaszTörlésha van kedve/erdekli reszletesebben a Netgeneracio 2010, a cimem szerintem hozzaferheto (vagy ha Juditnak ir, ugy is elerhetok vagyunk), beszelgessunk!
A gratulaciot koszonjuk!
Köszönöm mindenkinek, hogy érdeklődik/érdeklődött a témáim iránt... Anno domini, amikor elkezdtem marketing irányú tanulmányaimat, egy professzorom azt mondta, egyet tanuljunk meg egy életre: Azért szeretjük jobban a mókust a patkánynál, mert az előbbinek jobb a marketingje...
VálaszTörlésEzen is érdemes elgondolkodni.. Mihelyt lesz egy szusszanásnyi időm (érettségi/évzárás), elkezdem elemezni az interjúimat... hátha az is érdekel valakit...
A kötelező olvasmányokról csak egyetlen mondat: azért lehet, hogy alaposan átdolgoznám (bár esélyem nincs sok rá alighanem)a kötelező olvasmányok jegyzékét... El lehetne indulni máshonnan, s mégis el tudnék jutni valahová 2 mondat lett:-)))