2009. október 27., kedd

Kérdőív: Az internet-használat szokásai

Egy statisztika sosem lehet támadhatatlan, ha a készítője ismeri a válaszadókat. Ezért a meglátásaim itt-ott valószínűleg nem nélkülözik a szubjektivitást. Ettől azonban még talán lehet tendenciákra következtetni belőle.
Amikor értékeltem a beérkező kérdőíveket, néhol meglepődtem még úgy is, hogy a saját osztályomat (budapesti közgazdasági szakközépiskola, 10. osztály) kértem meg válaszadásra. Azt hiszem, a többséget egészen jól ismerem - nem csak az iskolai létük vonatkozásában, hanem egyébként is.
Azt természetesen tudtam, hogy mindenkinek van otthon számítógépe, internethozzáférése egy kislánynak nincs csupán. Ő az egyike azoknak, aki olyan családban él, ahol már a mindennapi létfenntartás is kemény küzdelem. A 2. kérdés (Ismered-e a Sulinet-et?) válaszai megleptek, mert a döntő többség nem-mel válaszolt. Ex-marketingesként azt hiszem, az e célra fordított pénz javarésze rossz helyre került:-(
A napi szinten használt internetes oldalak viszonylatában elég nagy volt a szóródás. Azt tudtam, hogy szinte mindenki tölt le filmeket, zenét, játékokat a netről, a válaszok a torrent-oldalak használatában megfeleltek az elképzeléseimnek. A google alacsony arányú felhasználása kicsit meglepett - órákon már tapasztaltam, hogy tartalomkeresésben elég gyengék, de ennél kicsit nagyobb számra számítottam.
A közösségi oldalak nagyon népszerűek - ez ismert tény -, ezeket napi szinten használják is. Az már magáninformáció, hogy mire: meglepő módon sok esetben társkeresésre. Erre egy ízben rá is kérdeztem már a múltban, hogy ennek mi az oka. A válasz tulajdonképpen kézenfekvő volt: az általuk hetente látogatott helyeken hétről-hétre, hónapról-hónapra ugyanazok az arcok jelennek meg, nagy választék tehát nincs. Szintén háttérinformáció az is, illetőleg a fórumok, agorák olvasása kapcsán nyílt titok, hogy itt beszélik meg az iskolai pletykákat, itt cserélnek véleményt, sok információt osztanak meg egymásról iskolai és magántermészetűt egyaránt.
Az osztály nagy része napi átlagban 3 órát tölt a gép előtt. Ez sem lepett meg túlságosan, ám ha ezt összevetem azzal a kérdéssel, hogy hányan használják tanuláshoz az internetet, az arány lesújtó. 32-ből 26-an a nem választ jelölték meg. Felmerül a kérdés: nem tökéletesen elfecsérelt idő-e a napi 3 óra a gép előtt?!?
Némi kozmetikázást éreztem a válaszokban annál a kérdésnél "Szoktál-e csetelni? Ha igen, kivel?". 25 tanítványom válaszolta erre azt, hogy csak barátokkal, ismerősökkel. Egy időben elég sok helyen publikáltak rémisztő eseteket a net-es ismerkedések kapcsán bekövetkező tragédiákról. Két gondolatom támadt: vagy ez hat rájuk, vagy nem vallják be, hogy a népszerű chat-oldalakon természetszerűleg ismeretlenekkel beszélgetnek. Gyanítom inkább ez utóbbi a reális...
A közösségi oldalakon való jelenlét hihetetlenül magas arányt mutat. Ami a diagramokból nem derül ki (a válaszokból viszont látszik), hogy 50% feletti azoknak az aránya, akik szimultán több közösségi oldalon is aktívan részt vesznek. Vajon miért nem választanak ki egyet? Erre egy kisebb gyerekközösségben azt a választ kaptam, hogy szelektálódnak a felhasználók. Ki ezt az oldalt favorizálja, ki azt. A szelekció alapja banális: pl. animések nincsenek az iwiw-en, a myvip-en sok a plazapussycat stb. Sokan pedig nem akarnak kimaradni egyetlen eseményből sem, ezért mindenhol aktív a jelenlétük.
Megfelelt az utolsó kérdésre (Van-e ötlete, hogyan volna a net használható a tanuláshoz) adott válaszok aránya is. Hárman válaszolták, hogy gyűjtőmunkához, a többiek nem reagáltak a kérdésre érdemben.

Gyanítom nem is ismerik a lehetőségeket, amiket az internet rejt, ám ha erre okosan rávezetjük őket, hajlandóak erőfeszítéseket tenni.
Egy biztosnak látszik azonban: teljesen másra használják a gépet, a net-et mint mi, tanárok. Ez persze nem egyértelműen rossz, vagy elítélendő - de mindenképp változtatásra kellene sarkallni őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

 

free site statistics