2011. január 14., péntek

ELTE Oktatásinformatikai Konferencia

Nos hát, ez is eljött. Tavaly itt "debütáltam"... a történet a következő - ki emlékszik vajon rá?   
Volt egy feladat, még a kezdetek kezdetén. Ahhoz viszont nem álltak rendelkezésre magyar adatok, hát készítettem egy kérdőívet, amit a többiek kiegészítettek sok jó ötlettel, kérdéssel. Azután mindenki kitöltette a saját tanítványaival. 
Engem meg nem hagyott nyugodni a dolog, s értékelgettem, számolgattam tovább. Kíváncsi voltam, mi minden olvasható ki még a számok közül.
Kicsivel később Hartyányi Marika aztán  megkért néhányunkat - nagyjából tavaly ilyenkor -, hogy az ELTE II. Oktatásinformatikai Konferenciáján számoljunk be az eredményekről.
Megtettük. Dr. Fehér Péter itt hallgatott végig, s ajánlotta fel, hogy pontosítsuk, tegyük részletesebbé ezt a kutatást, s utána még egy vizsgálatot végeztünk.
Ennek az eredményeit ismertettük ma egy plenáris előadáson, s egészítettük ki a szekcióülésen.  Úgy érzem, sokakat érdekel a téma, már csak annak okán is, hgy gyakorló tanárokként hogyan, mi módon tudnánk "megfogni" tanítványainkat, erősíteni motivációjukat.

A második plenáris előadás nagyon érdekes - bár  legtöbbünk  nem mondhatja el, hogy rendelkezik bármiféle tapasztalattal ezen a területen, ui. az autisták képzésével, fejlesztésével foglalkozott az előadó. Mindenesetre nagyon érdekes volt, aki az Esőember c. filmet látta, valamiféle más kép rögzült az emlékezetében.

A szekcióülés másik témája az eLEMÉR, ami egy kitűnő mérési/önértékelési rendszer. Tartok tőle azonban, hogy ez is, csakúgy mint sok más iskolai IKT-használat sokszor eszközhiányba ütközik.
A készítő kollégák lelkessége, akadályokat áthidaló hozzáállása azonban példaértékű számomra is. 

Közben csak nézem (sajnos hallani nem hallom) Kulcsár Zsolt előadását a konnektivizmus alapelveiről. Ez a gond, amikor olyasmik "futnak" szimultán, melyek egyformán érdekelnének, s nem tudom eldönteni, merre tartsak.
Abban a szekcióban, ahol épp vagyok, egy VII. kerületi általános iskolai abszolút pozitív példát ismertet Wagner Éva. Laptopokkal támogatott 1:1 tanulási környezetről mondja el a tapasztalatait. Az ő iskolájában matematikát, fizikát szerettek volna így oktatni. Első körben 2 osztályt gondoltak bevonni a "kísérletbe", de amikor a többi gyerek megtudta, hogy "mi folyik itt", egyből követelték ők is. Sok támogatója volt a projektnek, a kolléganő abszolút pozitív tapasztalatokról számol be, nem titkolva el, hogy olykor kevésnek bizonyult a 24 óra a felkészüléshez, a kollegák fejlesztéséhez, továbbképzéséhez.
Minden tiszteletem az övék...

Közben rápillantottam a közvetítésre, a "konnektivista tanszéken" már Ollé János beszél az oktatásmódszertanról. Ördögbe is! Erre is kíváncsi lettem volna:-(

Mindeközben a 3. szekcióban esélyegyenlőség, motiváló tanulás/tanítás, fejlesztő pedagógia a téma.

Kíváncsian várom, hogy a biztonságos internetezésről mit fognak mondani a kollegák. Kovács Márta - Horváthné Tóth Gabriella a témavezetők.
Egyikük a Budapesti Fejlesztő Intézet részéről, másikuk a gyakorlati tanítás oldaláról mutatja be a jelenlegi helyzetet.
EU Kids Online kutatás 2009 decemberében publikálták. 25 európai ország 9-16 éves gyerekeit mérték fel.
A magyar eredmények: átlagosan 9 éves kortól használják gyermekeink az internetet, csakúgy mint európai társaik.
A magyar gyerekeknél az európai átlagot tekintve a legintenzívebb a közösségi oldalak használata. A függőség jeleit azonban a magyar gyerekek nem érzik:-(
A szülői kontroll és támogatás azonban az európai átlag alatti, nem tudják a szülők, hol-merre szörföl a gyerek.
Igazán sem a szülőkkel, sem a társaikkal nem osztják meg aggályaikat.
A digitális írástudás kapcsán átlag alatti értékeket tapasztaltak: Európa=3.1, Magyarország=2.7

A magyar gyerekek a felmérés szerint nincsenek tisztában azzal, hogyan védjék személyes adataikat.

Ennek a kutatásnak a hatására szerveztek tanfolyamokat a gyerekeknek "Netre te gyerek!", hogy legalább némi változás tapasztalható legyen.
12 helyszínen 450 gyerek volt jelen ezeken a foglalkozásokon, melynek a kaleidoszkop.hu egyfajta melléklete, melyben értelmes/érdekes tartalmakra hívják fel a diákok figyelmét.
Kampányfilm is készült - melynek tesztelését saját tanítványaimon elvégeztem, eléggé szomorú eredménnyel. Azért némi önkritikával kell megjegyeznem, hogy ennek a kampánynak a híre hozzám se jutott el időben:-(

A foglalkozások témái: önmagunk védelme, a számítógép védelme, érdekes internetes oldalak, hiteles információk, a kommunikáció biztonságos szabályai, legális számítógép- és internethasználat.
(Igyekeztek felhívni a figyelmet arra, amiről a gyerekek erőszeretettel nem vesznek tudomást: a virtuális világnak is vannak szabályai...)

A Rózsakerti Általános Iskola tanára a megvalósításról beszélt. 2-4. évfolyamos gyerekeket igyekeztek toborozni a programokra.

Tematikát kellett módosítaniuk, mert a 2. osztályosok abszolút nem tudják kezelni a gépet - ez volt az általános tapasztalat...(ajjaj... Viktória című kislányom akkor igencsak megelőzte a korát... de ő sem arra és úgy használja a gépet, ahogy szeetném - sic(!)
A heterogén összetétel miatt differenciált csoportmunkát kellett alkalmazniuk. Komplex internetes feladatkészítés, keresőoldalak bemutatása, online adatbázisokra való figyelemfelhívás volt a cél.

Csak megjegyezte, hogy néhány alsó-felsőtagozat határán lévő gyerek már simán kicselezi a szülőket megnyugtatü védelmi programokat... (pff neki - méghogy nem értenek a számítógéphez... mondtuk Péterrel úgy másfél órája.... dehogyisnem! Egészen addig, míg érdekük/érdeklődésük úgy diktálja...)

3. évfolyamosok oldal-látogatottsága:
1. játék
2. zene
3. e-mail
4. közösségi oldalak
5. chat
6. kvíz
7. mozi
8. film
9. lexikon

Minél kisebb korban célszerű volna elkezdeni a gyerekek biztonságos internet-használatra nevelését.
Ehhez természetesen a tanároknak is fejlődniük szükséges. Módosítani kell hozzá a helyi pedagógiai programot, illetőleg a szülői értekezleteken kell a szülők figyelmét felhívni a létező veszélyekre.

"Konnektivizmus tanszék II."
A konnektivizmus tapasztalatainak hatása a pedagógusképzésben - Forgó Sándor - Racskó Réka

Milyen eszközöket használnak a világon leginkább az emberek? 1. hely: Twitter, ezt követi: YouTube, Google Docs, Delicious, Slideshare, Skype, stb.
Szót ejtett az előadó a tanári mesterség webkettes kompetenciáiról=gyök2:-))
Az identitásunkat elég nehéz átírni, de hát a net már csak ilyen, ezen felül még új kompetenciákat is igényel. Nem árt, ha tanár is ismeri a címkézést, mi több: használja is, ismeri és használja a közösségi oldalakat, kiaknázza az abban rejlő lehetőségeket.
Hol is tartunk? kérdi az előadó... kommentek, letöltés helyett feltöltés, online munkavégzés, kivonatolás, reflexióü, önálló alkotás... no ez lenne a jövő.
Szerinte sok diák "alapból" rendelkezik ezekkel a készségekkel/képességekkel... (no comment - szerző)

100 fős mintán a következő eredményeket kapták:
"napjaink problémája nem az, hogy a kívánt információ létezik, hanem az, hogy képesek vagyunk-e megtalálni és okosan használni (Magyar Gábor)
A pedagógusképzésben is paradigmaváltás szükséges, kellenek a szakmai tudás mellett egyéb IKT kompetenciák is.
Attitűd, viselkedésbeli jellemzőiknek is változáson kell átmenniük.
A kutatást egy fél éves tematikus kurzus előzte meg, majd a végén töltették ki a kérdőíveket.
Előzetes hipotézisek: a hallgatók többsége már min. 5 éve internetfelhasználó, motiváltak lesznek, s a hálüzatalapú oktatás tetszeni fog a hallgatóknak.
Cél: az eredmények további kutatások kiindulópontjai lehetnek...

Ollé Jánostól egy idézet: Létezik olyan tanár, akinek az iskolában is természetes a web2-es eszközök használata? Csak remélni merjük, hogy egyre több...
Felmérték az előzetes tudásszintet, s hogy milyen szolgáltatásokat vesznek igénybe.
A tanulás mai forrásai: az ismereteknek egyre inkább nem az iskolapad az elsődleges forrása.
Kitől sajátította el a web2-es alkalmazásokhoz szükséges ismereteket? - magamtól - mondják a legtöbben, s szinte senki sem jelölte meg, hogy szülőtől...
(Ebből mit kellene leszűrjünk??? Se tanár, se szülő, csak az internet, s saját maga... van még mit fejlődni?!?)


Nemsokára következik Fodorné Tóth Krisztina, magyarhangja: én... Már most elmondható, hogy a tartalom gazdag, alapos, érdekes:-))
(Megvolt... remélem nem égettelek le nagyon Kriszti... )

A következő előadó beszélt többek közt a CSCL rendszerekről is 3 példát hozott. Az 1. nem használható semmire:-) (egyértelmű kuncogás a teremben)
 Ezek szerint a másik kettő kicsikét jobban használható? A választ az imént megkaptam: használhatóság tekintetében nincs különbség a három közt:-) (Remélem, ez csak elszólás...:-))))
Nagyon tetszett az a megállapítás, hogy mitől lesznek együttműködőek azok, akik az interaktivitásra alkalmas eszközöket használják: hát ha motiváltak... (itt van a dakszli elhantolva)
Komolyra fordítva a szót:
A számítógépes interakciót is meg kell tervezni, s feltétlenül támogatnia kell a közösségi funkciót. A közösségi funkción belül a kultúra is fontos tényező (ami a környezet része).
Az újfajta interakciók csak a résztvevők együttes akaratával jöhetnek létre.A kulturális különbségek is fontosak lehetnek, hiszen akár egy országon belül is akadhatnak ebben is eltérések.
A CSCL-rendszerek használhatósága:
- a tanulási célokkal egységes keretben lehetne vizsgálni (szoftver-használhatóság és a pedagógia összehangolása, közösségi funkció)
- mérésre (soka kérdőíves eredmény, kevés a mért adat; együttműködés közbeni mérés kevés; szabad szöveges mérések összehasonlíthatósága)
- lehetne használni a használhatóság már kidolgozott metrikáit. (át kell gondolni, hogy a tanulás metrikáit hogyan lehet ezzel összehangolni)

11 megjegyzés:

  1. Köszi!
    Így legalább arról is tudok, amiről lemaradtam:)
    Nem tévesztettél hivatást - írhatnál is:)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a bókot:-) Néhány előadó azért furán nézett, hogy az előadás közben folyamatosan írok:-)))) Mondhatni élőben...

    VálaszTörlés
  3. Ahelyett, hogy örültek volna, hogy élőben követheti az előadást a neten pár milliárd ember. Igaz, magyarul még nem mindenki tud...

    VálaszTörlés
  4. Judit még egy fontos dolgot kifelejtett a történetből: "... és eszméletlen sokat dolgoztunk ezen a projekten..."

    VálaszTörlés
  5. Péter azonban csak azt nem fűzte hozzá: Nem tudják a botor, magyarul nem tudók, mit hagytak ki:-))

    VálaszTörlés
  6. Meg kell mondjam, hogy némi önelégültség töltött el (ami általában nem jellemző rám), ui. a beszámolód alapján az előadók jelentős része azokat a gondolatokat fogalmazza meg, amiket mi 2008-tavaszán a beadott pályázatunkban leírtunk. Az mára nyilvánvaló, hogy pedagógiai paradigmaváltásra van szükség, ami persze egyáltalán nem egyszerű. És most "bontakoznak" itthon azok a gondolatok, amit Amerikában nagyon sok évvel ezelőtt leírtak (Howard Reihngold, 1999, ha jól emlékszem), nevezetesen: olyan még nem volt az emberiség történetében, hogy egy eszköz használatát a gyerekek ne az ősöktől tanulták volna meg, márpedig a szmítógép és a net ilyen. És eközben (írja Howard) egy újfajta "média műveltségre" volna szükségük, kritikai érzékkel felvértezett netfogyasztókká kéne nevelkedniük. Lassan talán ráébred a pedagógia itthon is, hogy lépni kéne, mert ebben bizony úgy vannak magukra hagyva, ahogy kell... Kösz Juditka :)!

    VálaszTörlés
  7. Kedves Mária!

    Nem nagyon tudom ezeket értelmezni. Miért kell 2011-ben úgy csinálni, mintha az elmúlt 10 évben nem történt volna itt semmi? Az Új Pedagógiai Szemle 99-es es 2000-es szamait, kulonosen a nyari dupla szamokat erdemes lenne elovenni...

    Nagyon dicseretes, hogy immar nem kell a szuloktol megtanulni a gyerekeknek az uj eszkoz hasznalatat, dehogy kitol fogjak, azt meg nem latom. Mert hogy maguktol nem, az viszont 1000%-kosan jott le, nem csak a mi kutatasunkbol, hanem az osszes kulfoldibol is:-)) Ha csak sajat magukon mulik, elobb utobb kihalnak a bennszulottek:-), maradnak a versenykeptelen analfabetak.

    VálaszTörlés
  8. Ha most undok volnék, akkor azt mondanám: jó reggelt, ideje felébredni!!!

    VálaszTörlés
  9. Ön szerint én aludtam eddig?

    VálaszTörlés
  10. Azt hittem nyilvánvaló, hogy nem Önre gondoltam...

    VálaszTörlés
  11. Péter, pontosan erről beszélek! Egyre nagyobb az iskola és a tanárok felelőssége, egyértelmű, hogy a segítség csak, vagy főként tőlük kell, hogy jöjjön! Arra utaltam, hogy a helyzet azért kritikus, mert a tanároknak olyan média műveltséget kell átadni, amelyhez nincs tapasztalatuk. Ezért volna égető a szemléletváltás. Csak a helyzet különös nehézségeire szerettem volna utalni, nem pedig a pedagógusokat bántani, sőt!

    Miután elküldtem az üzenetet, eszembe jutott, hogy éppen Fehér P. cikke volt az egyike azoknak, ahol erről olvastam kb tíz évvel ezelőtt!

    VálaszTörlés

 
free site statistics
free site statistics