2011. január 15., szombat

ELTE Oktatásinformatikai Konferencia II.

Folytatódik a közvetítésünk a konferencia második napjáról. (FP)
Csapjunk is rögtön a közepébe. A nap nyitóelőadását kezdte éppen Z. Karvalics László, a Szegedi Egyetem Könyvtártudományi Intézetének tanszékvezetője. Hogy miről fog beszélni? Majd előbb-utóbb világossá válik, egyelőre angol nyelvű betűszavak értelmének fejtegetése zajlik, a tőle megszokott (számomra mindig érdekes) stílusban. Mindez PPT nélkül!
Szóval Learning by Collaborative Research - a közoktatás jövőjére függesztett tekintetek egyik fókusziránya...(!)
Nagyon fontos, hogy nem minden tudományos terület alkalmas erre.
Ahogy látom, ezt nem igen tudom közvetíteni, márcsak azért sem, mert a követése is kb. 120%-os koncentrációt igényel. Így egyelőre próbálom megérteni és élvezni, amiről szó van...
Alakul. A diákok bevonható-e és milyen módon a tudományos kutatói tevékenységekbe? A példa egy angol iskola diákjainak publikációja méhekről szóló témában - színes nyomtatásban felmutatva néhány illusztrációt:-) A következő példa Németország, mikrotörténeti kutatás a koncentrációs táborok túlélőivel kapcsolatban...
A cél: "a scientific literacy iskoláztassék a résztvevőkben". És magyar példák. Kutatódiák mozgalom, és mások.
Végül az igazán jó példák a Learning by Collaborative Research-re::
Klímabuborék program (Manchester)
Bio-tagging (Manchester szintén).
Dot07 - ökológiai lábnyom mérése diákok által.
Szintén az Egyesült Királyságból. Lehet a neten rákeresni és utánaolvasni. Nos, azt hiszem, a mai napi leckét már is megkaptuk Lacitól (sok éves ismeretségünk kapcsán merészkedem...). A nap felvezetése megvolt, csak így tovább - jöhetnek a szekciók.

A Gyermekinformatikai szekció a kiválasztott, remélem, a nézők sem fognak csalódni. A más témákat preferálóknak az online közvetítést tudom javasolni.:-)

A szekciót Kőrösné Mikis Márti (aki egyébként például az ISZE elnöke is) kezdi és vezeti. Előadásának címe: A digitális kompetencia gyermekkori fejlesztése műhelymunkával. Egyúttal azonnal felmutatta azonnal a sárga (5 perc van vissza) és piros lapokat (1 perc), hogy minden előadó tudja majd, mire számítson:-) időtúllépés esetén.
A Gyermekinformatikai Műhely célja: "a jó gyakorlatok átadása". Azt gondolom, a Műhely léte önmagában is egy kiváló "jó gyakorlat"! A Műhely produktumai az Informatika és Számítástechnikai Tanárok Egyesületének oldalán érhetők el. Pár fontos kulcsszó: Cohen-pedagógia, LOGO-pedagógia.
Márti által felvetett kérdések: A játék irányítja a gyereket vagy a gyerek a játékot? Nyitott végű szoftverek használatának fontossága (szoftverválasztás!). Az alkotás fontosságára hívja fel a figyelmet!!!
A másik kindulópont az OFI honlapján található Gyermekinformatika rovat.
 És a hab a tortán: ajándékkönyvek a gyermekkori informatika iránt érdeklődőknek. MÁRTI! Köszönet!

Lakosné Makár Erika folytatja Kaposvárról (Kaposvári Egyetem, Gyakorló Iskola és Gimnázium). Téma: IKT technológiák alkalmazása- hogy híd legyen a tudáshoz. Erika is óriási gyakorlat és tapasztalat birtokában beszélhet nekünk. Rögtön egy új fogalom: a pedagógus IKT-lázgörbéje.(!!) Különösen IKT-fertőzött pedagógusoknál érdemes vizsgálni.:-) Komolyabbra fordítva a szót, nekem nem túlságosan tetszenek ezek az elnevezések, főleg, mert a láz elmúlik, a túlfűtöttség meg a magyar nyelvben szerintem valami negatív értelmet hordoz... Ráadásul a fertőzöttség ellen előbb-utóbb immunitás is kialakulhat...De legyen a szóhasználat  a legnagyobb bajunk.
Egy kulcsmondat: "A hallgató úgy tanít/akar tanítani, ahogy őt is tanították!" Bizony, jelentős változtatásokra van/volt/lenne szükség a pedagógusképzésben - jó rég óta! Azt hiszem, ha csak Erikán múlna, a dolgok egy csapásra megoldódnának.
Egy nagyon érdekes beszélgetés alakult ki a végére, bár a helyet korántsem rózsás.

Pányiné Segesdi Nóra: Lehetőségek az IKT széles körű alkalmazására kisiskolás korban címmel folytatja, egy tatabányai általános iskolából érkezve (korántsem kezdőként). Hihetetlenül szélsőséges a kép szerinte az egyes osztálytermek közt az országban. (Ez mondjuk igaz!).
És jönnek a megvalósított ötletek, és jó gyakorlatok az informatikai ismeretek direkt és indirekt módon történő elsajátíttatásáról.Gyönyörű rajzokat látok Paintből, mi lenne, ha olyan progikat használnának, amik valóban ekkora gyerekeknek vannak ki találva? Mert rajzolni azt tudnak!
A szekciót egy kedves ismerős, Ujhelyi Jánosné: Esélyteremtés egy multimédiával gazdagított Montessori szemléletű tanulási környezetben előadása zárja. Pontosabban filmvetítése.
Rövid szünet és szekcióváltás következik, hogy lássuk, mit produkálnak az utánpótlás reménységei. Ideje kritikusabbra venni a figurát, mert még nem ismernek rám az olvasók. :-) Tehát következik:

Pedagógusképzés, pedagógusok és az IKT (KAZY 412. terem, elnök: Buda András)
Racskó Réka: A tanári munka erőforrásai a 21.században
Tóth-Mózer Szilvia - Lévai Dóra: Javítja-e a Facebook a tanár-diák kapcsolatot?
Tóth-Mózer Szilvia: A Facebook internetes médiareprezentációja
 Racskó Rékáé a szó...
A digitális  bevándorlók oktatják a bennszülötteket?? Naaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Ami végre érdekesebb: hogyan jelenik meg az IKT oktatásbeli alkalmazására való felkészítés az egyik hazai csúcsműhely, az Egri Főiskola gyakorlatában. Alig tudom rejtegetni azon kívánságomat, hogy velük dolgozhassak....Érdekes modell  a tanulótípusokról, mélyebb megfontolásra alkalmas. A SWOT-analízisben is vannak érdekes pontok, majd belinkelem az előadást.
Lássuk, halljuk Tóth-Mózer Szilvit (ELTE PPK), "na, de hová tűnt" Lévai Dóra? Bolognában?? Hoppá! Bejátszás hangban:-)
Tanár-diák viszony a Facebook-on. Picit kicsinek érzem még a mintát, de még folyamatosan növekszik az adatbázis. Szilvi Juditra hivatkozik a közösségi oldalak kapcsán:-) +1. Űgy tűnik az Ő mérésük alapján is, hogy senki sem akar kimaradni/lemaradni semmi fontosról, tehát Facebook nélkül nincs élet. Mondjuk az egyéniségeket nem nagyon látom...(Tudom, kéne már egy új szemüveg.)
És most halljuk Dórát. Nem rossz, de akár már videó is lehetne:-) A tanárok kb. 1/3-a használja diákjai szerint a Facebook-ot közösség szervezésre. Nem is lenne rossz... Vajon a teljes magyar tanár populációban eléri-e a mérhető határt ez a szám? Nagyon kíváncsi lennék...
Két érdekes szófelhő a Facebook szerepéről, és nocsak: Facebook=börtön?? Ha-ha-ha.
És ismét Szilvi, ezúttal a Facebook médiareprezentációjáról. Hááááááááát, érdekes! Mi mindent hordanak össze az újságírók a Facebook-ról. Nagyon érdekes kérdés. van-e helye a Facebook-nak az oktatásban. Szerintem lehetne keresni, de az sem kizárt, hogy hirtelen zuhanni kezdene a Facebook népszerűsége kis hazánkban(?!).
Szilvi jó kis összeállítást készített, gratulálok!

A mai nap végére a Kisgyermekkori informatika Kerekasztal marad, érdeklődéssel várom.
A végére egészen parázs vita alakult ki, de legalább hallhattunk különböző nézőpontokat. Érdeklődőknek ajánlom az online közvetítés megtekintését.

A konferencia szervezőinek nagy méretű pirospont (!) és köszönet, ez az év jól kezdődik szakmailag. Aki nem volt ott, erősen sajnálhatja! Köszönet az összes résztvevőnek, előadónak, a mindekinek, aki hozzájárult a rendezvény sikeréhez!

3 megjegyzés:

  1. Remélem, jön a folytatás is...

    VálaszTörlés
  2. Mint látható, olvasható, jön.
    Egyébként a ma látott 4 szekció előadásból csak 3-ban említették meg/hivatkozták kutatási eredményeinket...
    Emlékszik...?

    VálaszTörlés
  3. Akkor mi most hivatkozási alap lettünk?:-)

    VálaszTörlés

 

free site statistics