2010. január 19., kedd

Power point-om felhasználása

Eléggé el nem ítélhető módon úgy döntöttem, hogy ha már annyit kínlódtam a PowerPoint-tal, amint alkalmam nyílik rá, fel is használom. Az osztályozó értekezlet miatti 30 perces órákat nem igazán tudom kihasználni - de most végre megtöltöttem tartalommal. Nem is akármilyennel... Levetítettem a mesterműnek végképp nem nevezhető alkotásomat.

http://addat.hu/56ec7c52/Gina.pps.html

Még sosem volt ilyen csend... Lehet, hogy nehezen tudom elmagyarázni a dolgot mindazoknak, akik nem látták a bemutatót... Igazából azért csináltam, mert egyre komolyabb fenyegetés a GHB, közismertebb nevén Gina, de legalább ennyire veszélyes terep a kortárs közösség által veszélyesnek egyáltalán nem minősíthető füves cigi szívása.
Nem tettem mást, mint néhány slide-ban összefoglaltam mi is ezen szerek általános hatása, aztán sok-sok neten való bolyongás után találtam néhány tizenévesek által írt blogot, fórumot, ezekből idéztem. Olyannyira szöveghűen, hogy sem az elütéseket, sem a hibákat nem javítottam ki - ezek mellé igyekeztem olyan képeket illeszteni, amelyek nem elrettentenek, ámde talán sokatmondóak. A zeneválasztás igencsak tudatos volt, a Trainspotting c. kultfilm egyik betétdala, a Perfect Day.
A bemutató végére mindössze három pontot, s három kérdőjelet biggyesztettem...

Nos hát... elképesztő csendben olvasták végig - ők, akik 2 percig sem veszteg, sem pedig csendben nem bírnak maradni. A bemutató végén maradt a csend. Aztán egyvalaki megjegyezte: "Tök passzolt a dologhoz a zene." Másvalaki: "Miért néztük ezt meg?" Erre jobb reakcióm nem lévén, visszakérdeztem: szerintetek miért?
Elég tétován indult a beszélgetés, láthatóan nem tudták, mi fog ebből kiderülni, vajon milyen álláspontot képviselek majd. Azt várták - mint később kiderült -, hogy következik a "hegyibeszéd" arról, hogy soha-senki-semmikor-eszetlen-ostoba.... stb. stb.
Amikor rádöbbentek, hogy semmi effélén nem gondolkodom, elkezdtek mesélni. Először arról, hogy mindenkinek van a baráti körében olyan, aki "spurizik" (kokaint használ), aki "spanglit teker" (füves cigit szív) - még mielőtt valaki azt gondolná, hogy én ezt úgy ab ovo tudtam, el kell mondjam, a blogok-fórumok olvasása során jöttem rá a terminus technicus-ok jelentésére - aki ragasztózik, higítózik, öngyújtó gázt szív. Megannyi pszichedelikus hatást elérő dolgot soroltak fel... többet sajnos nem jegyeztem meg:-(

Végighallgattam... egymás szavába vágva sorolták, mennyire káros, mennyire ártalmas, mennyire, mennyire, mennyire...
Mígnem valaki vette a bátorságot, s közbeszólt: "Baromság! Vagy beszélünk valamiről, vagy se. Nem is tudjátok miről beszéltek, csak mondjátok, amit hallani akarnak tőletek..."
Incognito off.... döbbent csend, akitől hallották, arról sem ők, sem én nem gondoltam volna, hogy pont ő lesz az, aki használta/használja, még csak azt sem, hogy ki merte volna próbálni. Az incognitót megőrzöm, erre ígéretet tettem az óra végén, tehát még csak nem is utalok a személyére.
Minthogy még mindig ódzkodtam attól, hogy véleményt nyilvánítsak, hát folytatta - nem idézem, de a mondanivaló lényegén nem változtatok. Úgy 3 éve kezdett füves cigit szívni, azóta nagyjából 3 havonta egy-egy nagyobb bulin azóta is él vele. Nem gondolja, hogy rá lehetne szokni, ez alkat kérdése, hisz valaki a cigarettára szokik rá, valaki az alkoholra, van aki pedig egyikre sem. Szerinte ez csupán olyasvalami, amitől ha "lenn van az ember", kicsit feljebb kerül, már nem látja olyan sötéten a világot. Innentől az abszolút elzárkózó magatartás megváltozott. Sok-sok történetmorzsa került elő. Szülőkről, akik időnként füves cigit szívnak, testvérekről, akik külföldön élnek, ahol "vajon miért? de legális, és mégse lesznek tőle zombik."
Nem is ők lettek volna azonban, ha nem kényszerítenek színvallásra. Bevallom, nehéz helyzetbe kerültem, szerettem volna elkerülni a dolgot. Elmondtam, hogy nehéz olyasvalamiről nyilatkozni, amiről csupán olvasmányélményem van, testközeli semmi. Viszont minthogy jómagam dohányzom, olyasvalaminek képzelem, mint ezt. Eleinte az embernek nem hiányzik, a társaság kedvéért rá- rágyújt ugyan, aztán a következő fázisban már önmaga kedvéért teszi - azután pedig nincs megállás. Jöttek példák pro-kontra. "A fű előszobája a komoly anyagoknak." "A nagybátyám 20 éve füvezik, mégis egy multinál főkutya."
Miután elfogytak a történetek, rákérdeztem, hogy a fű-témát kiveséztük. De csak erről szólt az anyag? Innentől az ő szavukjárása szerint: Enyém volt a döbbenet. Úgy 4-5 éve ismert-használt kábítószer a Gina.... de csupán hárman hallottak arról, hogy ez már "rendesen" utcán van, mi több: szinte minden fővárosi szórakozóhelynek volt már áldozata. A három lány elmesélte, hogy a szüleik hívták fel rá a figyelmüket. Arról viszont ők sem tudtak, hogy a szórakozóhelyeken a pultosok segítségével csempészik bele a gyanútlan áldozatok poharába, üvegébe a GHB-t. S voltaképpen az jár jól, akit a kábulat ideje alatt "csak(!)" kirabolnak...
Aztán jött a már várt kérdés: "Ugye most az jön, hogy akkor ne menjünk bulizni?" Erre valahol számítottam. Teljesen őszintén tudtam mondani, hogy nem. No pláne: feleslegesnek is tartanám, hogy megtiltsam, ahogy szülőként sem tenném. Mert úgyis megtennék. Ettől nekik jött a "kék halál"... "De akkor minek néztük meg?" Hm... hát azért, hogy tenni tudjatok ellene. Hogy ne hagyjatok őrizetlenül poharat, hogy ne menjetek bulizni egyedül, hogy ne fogadjatok el idegentől italt, hogy figyeljetek a barátaitokra, ne menjetek egyedül WC-re. Egyszóval: legyetek olyan okosak, amilyenek csak bírtok...

A csengetés abbahagyatta a témát... nem rohantak el... de a végén többen csak annyit mondtak: "Azért ezt tényleg köszönjük."

Zárszó szintén csak ennyi: úgy érzem, megérte...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

 

free site statistics