2009. november 10., kedd

Gidipacal és társai (Bessenyei István cikke nyomán)

Elolvastam - először, aztán másodszor is. Tökéletes elemzése a két regénynek - be kell ismerjem, igencsak rég olvastam mindkettőt.
Mindkét iskola "rögzített, egyetemesen érvényes normák betartását követel meg" - csakúgy mint a mai iskolák. Az is tény, hogy amióta a világ világ, a serdülők mindig lázadtak. Az már csak időszak, éra kérdése, mikor mi ellen.
"Téved az azonban, aki azt hiszi, hogy a múlt század húszas éveinek iskolai konfliktusai a tekintélyelvűség csökkenésével mára enyhültek."
Fenti megállapítással vitatkozni igazán nem szeretnék - mégis úgy vélem, közelebb áll egymáshoz a két tábor. Legalábbis ami az ideológiákat illeti, mindenképp. Áthidalhatóbbnak érzem a szakadékot, mint akár csak 20 évvel ezelőtt. Természetesen a mai tizenéves már egy teljesen más szemléletű világba-világban nőtt bele-fel, mint akár csak azok is, akik friss diplomásként őt tanították. Ámde! Ha nem volnának keretek, ugyan mi ellen lázadnának?
Előfordulhat, hogy nem idevágó a példa, de nekem a "Kísérlet" jut eszembe, melynek eredeti felvételeit volt szerencsém látni csakúgy, mint a belőle készült játékfilmet. Nem ugyanoda fut ki a történet, de a vezetőszál mégis közös lehet. A református leánygimnázium, a katonai iskola, a börtön mind-mind szigorú szabályok által behatárolt élettér. Ha valami ellen szükséges ebben az életkorban lázadni, ez ellen egyszerűen muszáj!
Ami miatt ez eszembe jutott: sok modern elmélet javasolja, hogy enyhíteni kell a szabályokon, feledjük a tekintélyelvűséget, eredményesebbek leszünk nélküle. A laissez faire elmélet szerint az individuum-ot abszolút tiszteletben tartva felszámol mindennemű struktúrát, tekintélyt, hatalmat. A közösség tagjai egyenlőek, a döntések demokratikusan születnek.
Kiváló elmélet... még azt sem mondom, hogy életképtelen. Ámde a tanárnak mégiscsak van egyfajta felelőssége, szerepe, amely ezen keretek közt nem minden közösségben működik. Nem gondolom, hogy az autokratikus vezetési stílus volna a célravezető, mert hitem szerint a tekintély nem istentől való... azt ki kell érdemelni, ennek elérésére ez a stílus pedig alkalmatlan. A mai tizenéves úgy verseng, ahogy talán még soha. Hogyan biztosítjuk a gyengébb résztvevők jogait? Valamiféle ötvözött modell volna a célravezető - ahogy a mondás is tartja: az arany középút.
S talán ez a legnehezebb - mert hol is található ez a középút? Ott, hogy engedjük az erősebbeket érvényesülni, hisz' úgyis ők az életképesebbek, erősítsük tehát őket? Avagy próbáljuk meg a lemaradókat gyorsabb haladásra ösztönözni, ezáltal óhatatlanul lassításra kényszeríteni a többieket? Nagy dilemma ez - talán nem csak nekem.
Talán a demokratikus stílus áll a legközelebb az igazsághoz, minthogy - a többség által elfogadott - szabályok közt igyekszik biztosítani a mindenki számára megfelelő ütemet, kapcsolatokat, fejlődést. Tapasztalatom szerint azért ennek időnként meglehetősen autokrata módon kell érvényt szereznünk. A heterogén csoportok kényes egyensúlyának fenntartása érdekében időnként így, máskor pedig másképp kell reagálnunk. Már ahhoz is nagyfokú odafigyelés, emocionalitás kell, hogy a megfelelő érintkezési viszonyok kialakuljanak. Gondolok itt az egyre sűrűbben előforduló - és egyre agresszívebb - bántalmazásokra diák-diák, diák-tanár viszonylatban egyaránt.
Nem gondolom, hogy bármi újdonságot mondok azzal, hogy a helyzet mostanában egyáltalán nem könnyű - leginkább összetett, tömérdek mozgatórugót nem is ismerhetünk. Talán régebben egyszerűbb volt - mostanság pedig kicsit sem unalmas...

A mi tanítványaink hihetetlenül instabil viszonyok között kénytelenek egyensúlyozni magánélet, társadalmi viszonyok stb. szintjén. A 20-as évek Magyarországa sem feltétlenül az abszolút társadalmi-gazdasági biztonság mintaképe. De voltak olyan "kapaszkodók" (család, vallás), amitől talán kevésbé érezhették mindazt, amit a mostani korosztály. Ha jól emlékszem, ezen időszakban hihetetlen módon megnövekedett az iskolák száma, az oktatás fejlesztése. Ez sokaknak lehetőség volt.
Ezzel szemben a  mi gyerekeink mit mondanak ki nyíltan: azért tanuljak, hogy annyi pénzért küzdjek mint a tanárnő?
Annyi érték devalválódott... annyira kevés a korlát - csoda, hogy tévelyegnek? Csoda, hogy pótszereket keresnek? Csoda, hogy lassanként már ránézésre sem tudjuk ki fiú és ki lány? Valahol-valamikor-valamiképp minden összekeveredett. Néha visszasírom a szabályokat. Azokhoz legalább lehetett igazodni, és különösen jólesett ellenük lázadni. DE! Még volt mi ellen. A mai tini nem lázad... egyszerűen fásult. Keresi a helyét és nem találja.
Sokszor kimondja, hogy ésszel nem lehet érvényesülni, a tudás ma nem trendi. Tavalyi költözésemkor találtam rá egy nagyjából 2 éve íródott papírhalmazra, melyet az akkori tanítványaim írtak. Azt kértem, írják le, ki mi szeretne lenni úgy 10 év múlva. Tipikusan lányiskola lévén 70%-uk azt írta, hogy feleség. Nem azt: orvos, ügyvéd, fodrász - mindegy: bármi. Feleség...

S mennyire mások a cikk két regényében leírt sorsok, lázadások, szélsőségek! A mai tini könnyen bele is halhat a szélsőségeibe... Gondoljunk bele: neki mi jutott? Lehet, hogy fizikailag mindent megkap - olyannyira mindent, amiről mi még csak nem is álmodtunk - igaz szüksége sem biztos hogy van rá. A szükségletek generálásával foglalkoztam egy évtizeden át... Foglalkozik vele valaki? "Terelgeti" valaki?

Ami viszont változatlan: "a tanárok mindkét regényben többnyire vagy angyalokként vagy ördögökként jelennek meg..." "...a végletesen látó serdülő szemében angyal lesz az a tanár, aki felismeri a kialakuló gyermek belső küzdelmének nehézségeit, aki becsüli a másságot, aki figyelembe veszi az egyéni életvilágok különbözőségét."
De jó is volna az angyal szerepében tetszelegni!

Érdekes momentum, hogy a "beavatás" intézménye mind a mai napig jelen van. Még emlékszem, a most 10.-es osztályom milyen felháborodással, átéléssel panaszolta, mi mindent el kell tűrjenek a "nagyoktól". Idén ősszel pont ugyanezt "játszották" ők is... Pedig hogy megígérték tavaly, hogy ők aztán nem, mert ez mennyire megalázó. Ennyire feledékeny volna az emberi agy? Mi mozgatja vajon? Ha ezt a gondolatot továbbviszem: anno diákként hányszor mondtam magamnak, hogy ezt én soha nem tenném meg... és időnként megteszem. Továbbmegyek: anyaként is megteszem, amit valamikor nagyon utáltam, amikor a saját édesanyám tette...  Vajon azóta beláttam az értelmét, avagy csak működnek az automatizmusok? Megválaszolatlan kérdések ezek számomra.  
Tucatnyi dologban felnőttként jöttem rá, hogy tanáraimnak/szüleimnek igaza volt, ha akkor nem teszik meg, ma más lennék, máshol volnék, mást csinálnék.
Tudhatjuk-e a pillanatnyi helyzetben abszolút biztonsággal mi a helyes? Talán csak bízhatunk benne, hallgatunk az ösztöneinkre, dolgoznak a beidegződések, nem feledjük a tapasztalatainkat...

Évtizedekkel ezelőtt nem változott ilyen gyorsasággal a világ - a mai gyerek szembesül azzal, hogy ami tegnap igaz volt, az mára hazugság. Ami tegnap érték volt, mára talmi.

Nagy a felelősségünk, nagyobb mint valaha...

2 megjegyzés:

  1. Néhány gondolat:

    "a tanárnak mégiscsak van egyfajta felelőssége, szerepe" - úgy érzem ez ma kevés tanárban tudatosul. Egyre kevesebb az olyan tanár, akinek van követni érdemes SZEMÉLYISÉGE. Az a korosztály, akiket tanítotok - ti mondtátok - hiszékenyek, befolyásolhatók. Példaképet keresnek, olyan embert, akinek a személyisége tiszteletre méltó, akinél tudom, hogy mit engedhetek meg és mit nem. Mert következetes, mert igazságos. Olyan órákat tart, ami leköti a figyelmemet, érzem, hogy élvezi amit csinál, örömmel teszi, aki ész érvekkel meg tud győzni az igazáról, akinek megvan a 'nevelő' szerepe is, akitől tanulni lehet. Aki karakteres, magabiztos, fegyelmet tart. Aki sikeres. Mert akkor a diákban kialakul az, hogy oké nem akarok tanár lenni, de sok olyan személyiségvonása van ennek a tanárnak, amit el lehetne tőle tanulni!
    "A mai tini....keresi a helyét és nem találja" - én ennek az okát abban is látom (többek között), hogy nincs semmilyen út kijelölve, vagy megmutatva számára. Nem beszélgetnek szakmákról, minek mi a szépsége, milyen kvalitás kell hozzá, mennyire keresett. Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy pl. egy gyógyszerész is kereshet sokat, nemzetközi konferenciákra járhat, különböző országokban kutathat, lehet sikeres és mozgalmas élete - nem kell egész nap egy laborban löttyöket kevergetnie. Nincs céljuk. És ahhoz, hogy legyen, megint csak oda lyukadunk ki, hogy nem mindegy milyen "minőségű" oktatók veszik őket körül.

    "Fizikailag mindent megkap" - rendszerváltás. Az ő szüeik még valószínűleg tudják mi a nélkülözés, ezért a gyerekeknek mindent meg akarnak adni, ami egyfelöl érthető. Csak itt jön be az, hogy jót akarok, de rosszat teszek. Így nincs értékrend. Nincs miért küzdeni, mert anyu úgyis megveszi. Amiért nem kell küzdenem, nem fog értéket képviselni számomra. És ebből le lehet vezetni azt, hogy miért van az, hogy :"Ami tegnap érték volt, mára talmi".

    VálaszTörlés
  2. No igen... Összefoglaltad amik a lényegesek...
    Köszönöm

    VálaszTörlés

 

free site statistics