2009. november 10., kedd

Közös kérdőív eredmények - megjegyzések

Hát elkészültem vele - mire végeztem, már nem voltam sem élő, sem holt. Azért néhány apró megjegyzés még mindenképpen tartozna ide.
Ahogy az előző bejegyzésből látszik, a net-hozzáférhetőség aránya nagyon magas, mondhatni ideális. Függetlenül attól, hogy a 95 diákomból sokan laknak kisfalvakban, kisvárosokban. Amikor az első, saját kútfőből "előállított" kérdőívet töltettem ki, egy kör-e-mailban küldtem ki. Aztán nem jöttek a válaszok, "felmentem" msn-re, hogy rákérdezzek mi az ok. A saját osztályomból 25(!)-en mondták, hogy azért van e-mail-címük, mert mindenhová kell a regisztrációhoz, de max. hetente, kéthetente nézik meg...
Azt hiszem valós adatokat kaptam a saját "gyerekeimtől" - meg is köszöntem nekik a kitöltést. Ami - magyarszakosként - szintén feltűnt, hogy a helyesírással abszolút nem foglalkoztak a kérdőív kitöltése közben. Nem csak az angol szavak (programok, weblapok ajánlása) leírása okoz számukra gondot, hanem a teljesen hétköznapi (helyragok, igekötős igék...) dolgok leírása is.

Érdekes lenne továbbmenni 1-1 kérdés kapcsán... Mire gondolok? Szinte mindenki használja videonézésre, letöltésre a gépet. Jó volna tudni, milyen tartalmakat néznek, töltenek le. Ami a szóbeli kommunikációból egyértelműen kiderült: tavaly tavasz óta a legnépszerűbb film a Twilight - és úgy általában  a horror. Ez az egyetlen, amit szinte minden tanítványom könyvalakban is elolvasott. Rég gondolkodom azon, hogy félretéve minden ellenérzésemet a műfaj iránt, csak el kellene olvasnom, hogy megtudjam, mit találnak ennyire élvezetesnek.

Úgy megközelítőleg 10-15%-uk a "Szereted, ha az órán használnátok a gépet?" kérdésnél olyasfajta választ adott, hogy természetesen igen, mert: alkalmat adna a lógásra, lehetne msn-ezni, chat-elni...
Volt egy válasz (ugyane kérdésnél), ami annyira kedves volt, itt idézem: "Nem, mert a könyv sokkal átláthatóbb, az interneten sok badarságot összehordanak, mi meg még "kicsik" vagyunk és sokszor elhisszük."

A napi - elég magas - számítógép-használat kapcsán az jutott eszembe, hogy a szülők jellemzően nem foglalkoznak azzal, mennyit ül a gyerek a gép előtt. Csak feltételezem, hogy azt sem nagyon tudják, milyen oldalakon jár a gyerekük, s hogy ez veszélyes is lehet.
Sok tanítványom van az msn-listámon - hogy ez helyes-e vagy nem, nem tudom, egyszerűen így alakult. Elolvasván ezzel kapcsolatban sok tanulmányt, nekem nincs ezzel kapcsolatban negatív tapasztalatom. Sokszor megkeresnek, hogy elfelejtettek ezt-azt, mikor is lesz és hánykor, segítsek tanulással kapcsolatban, sokszor csak azt mesélik el milyen konfliktus volt aznap - és jellemzően megnyugtatóan zárulnak ezek a beszélgetések.
Amiért ezt az egészet egyáltalán megemlítettem: napi szinten fordul elő, hogy ha dolgozom a gépen, éjfélkor még a csapat fele online... Eleinte még kísérleteztem vele, hogy elküldöm őket aludni, aztán rájöttem, hogy teljesen felesleges, átteszik magukat nem látható üzemmódba és maradnak tovább...

Zárszóként: Aki oda-vissza is megnézi a diagramokat, észre fogja venni, hogy több ponton "ütik" egymást a válaszok. Időnként az volt az érzésem, hogy irányítottan válaszoltak, megpróbáltak megfelelni azon elvárásoknak, amiket mi tanárok, vagy akár a szüleik közvetítenek feléjük. Sok olyan megjegyzés volt, amiből kiderült, hogy amolyan fele-fele arányban szeretnék, hogy tanári magyarázat+multimédia alkossa a tananyagot. Lehet, hogy csak az én fejemben fordult meg, de nem tudok szabadulni a gondolattól: mennyire befolyásolja vajon őket az, hogy tőlünk tanároktól leginkább a papíralapú oktatást,  kapják-látják, valamilyen módon mégiscsak ezt közvetítjük számukra. Akárhogyan is: mindenképp egyfajta minta vagyunk a számukra...

2 megjegyzés:

  1. Jó volt olvasni a kérdőív eredményét, tipikusan a mai korosztályt tükrözik. Lehetne beszélgetni szinte minden részről. Ha van kedved indíts egy témát a csoportfórumban, és ott mindenki leírhatná a véleményét, gondolatát a saját illetve mások kérdőívének eredményével kapcsolatban.

    VálaszTörlés
  2. Mintha egyet gondoltunk volna! Pár órája megtettem:-)

    VálaszTörlés

 

free site statistics